[pic=99_1243454624.jpg][pic=99_1243495570.JPG][pic=99_1243495496.JPG]De mobiliteitsvisie 2020 van De Lijn is een ambitieuze toekomstvisie over het openbaar vervoer in Vlaanderen. De tram doet zijn herintrede buiten de steden en lightrail zal de link vormen tussen het spoorverkeer en het stedelijk verkeer. De Kempen blijft in heel dit plan echter een blinde vlek. [b]Mobiliteitsvisie 2020 van De Lijn: Kempen - Neteland[/b]Open VLD vindt dat ook de Kempen recht heeft op kwalitatief openbaar vervoer. De mobiliteitsproblemen op de E313 en de E34, maar even goed op de gewestwegen, bewijzen dat de Kempen nood heeft aan een integrale oplossing.Open VLD stelt daarom een eigen visie over het openbaar vervoer in de Kempen voor. Zo gaat Open VLD volop voor de heropening van de spoorlijn Herentals-Aarschot om zo de verbindingen met Leuven en Brussel te verbeteren. Spoorlijnen zijn federale materie, maar Open VLD vindt dat de gewesten eigen aanvullende beheerscontracten moeten kunnen afsluiten met de NMBS. Deze heropening lijkt dan ook een voor de hand liggende prioriteit uit zo’n contract.[b]Optimalisering huidige spoorinfrastructuur Herentals-Mol[/b]Daarnaast pleit Open VLD voor een optimalisering van de huidige spoorinfrastructuur. De bestaande spoorlijn 15 moet tussen Herentals en Mol naast een interregionale rol, ook een lokale rol toebedeeld krijgen. [b]Een lightrailverbinding met haltes in Herentals, Olen, Geel-Larum (KHK), Geel, Mol-Millegem, Mol Mol-Rauw (Molse Meren) en Lommel is een enorme meerwaarde voor de verstedelijkte as Herentals-Geel-Mol.[/b]Waar er geen spoorinfrastructuur voor handen is, pleit Open VLD voor een sneltramverbinding. Dit geldt met name voor de verbindingen Antwerpen-Turnhout en Turnhout-Mol. Deze verbindingen creëren een netwerk van harde openbaar vervoerinfrastructuur tussen de Kempense steden. De sneltram Antwerpen-Turnhout bedient het verstedelijkte gebied tussen Antwerpen en Turnhout, waar het huidige aanbod aan buslijnen nauwelijks volstaat. De sneltram Turnhout-Mol creëert in de eerste plaats een verbinding tussen de Kempen en de Spartacusverbindingen in Limburg. Daarboven worden ook de gemeenten Oud-Turnhout, Retie en Dessel zo op een degelijke manier ontsloten door het openbaar vervoer.Naast deze spoor- en sneltramlijnen zijn ook een aantal snelbuslijnen noodzakelijk om verbindingen tussen steden waartussen geen harde infrastructuur voorhanden is te voorzien (Turnhout-Geel-Leuven, Turnhout-Tilburg, Turnhout-Eindhoven, …) en om de verbindingen met enkele grootschalige P&R’s te maken, met name in Ranst en aan het station Brecht-Noorderkempen. [b] Het Open VLD-alternatief[/b]Met deze geïntegreerde visie op het Kempens Openbaar vervoer wil Open VLD een realistisch plan op tafel leggen dat de Kempense mobiliteitsnoden op een gepaste manier tracht op te lossen.[i]De Kempense Open VLD-kandidaten [/i]